Frågor och svar

Allmänna frågor som vi bakom Petkeeper svarar på. 

  • Djurägare

    Som djurägare får du ett kvitto på genomförd betalning skickat till din mail.

    Djurpassare

    Som djurpassare tar du emot pengar efter slutförd djurpassning och får inget kvitto mailat. Alla kvitton samlas i appen och du kan begära ut en fullständig rapport via din profil att använda till deklarationen, eller bara för att kika på din historik.

    1. Från tassvyn (din profil) så trycker du på de tre punkterna uppe i det högra hörnet och väljer ”Redigera konto”

  • 1. Börja med att ladda hem appen via App Store eller Google Play.

    2. När nedladdning är klar och du är redo att starta upp appen så får du ett meddelande där du tillåter Petkeeper att skicka notiser till din telefon. Detta för att maximera upplevelsen och kunna nyttja appen till fullo.

    3. Tryck på fortsätt för att ta dig igenom tre steg där vi förklarar hur appen fungerar och hur du navigerar runt i appen. Du kan även välja att hoppa över detta steg genom att trycka på knappen ”Hoppa över” uppe i det högra hörnet.

    4. Tryck på ”Skapa konto” och följ anvisningarna. Observera att Petkeeper kräver registrering med Mobilt BankID för din egen säkerhet och att åldersgränsen är 18år.

  • 1. Från tassvyn (din profil) så trycker du på de tre punkterna uppe i det högra hörnet och väljer ”Redigera konto”

    2. Därefter trycker du på de tre punkterna uppe i det högra hörnet igen och väljer denna gång ”Ta bort konto”. Observera att ditt konto placeras i karantän i 30 dagar och efter det tas det bort permanent. Du har alltså 30 dagar på dig att ångra borttagningen.

  • Våra sällskapsdjur är som familjemedlemmar och givetvis är vi rädda och värnar om de. Av säkerhetsskäl och med hänsyn till användarnas trygghet vi ber att identifera sig via BankID. Detta för att garantera att alla faktiskt är den de utger sig för att vara. Om personen är identiferad med Bank ID får man se i personens profilen. Användare som missbrukar tjänsten genom att medvetet vålla skada på ett djur, stjäla ett djur, stjäla eller uppsåtligen förstöra egendom eller liknande, polisanmäls omedelbart och stängs av permanent från applikationen, vilket innebär ett totalt förbud att använda Tjänsten igen. Du kan även betygsätta din djurpassare efter slutförd djurpassning!

  • Petkeepers andel är 15% och djurpassare får resterande belopp utbetalt.

  • Petkeeper har en åldersgräns på 18 år.

  • Appen är kostnadsfri att ladda hem och även gratis att annonsera i.

  • Varje enskild privatperson som nyttjar Tjänsten är skyldig att själv deklarera eventuell inkomst från användningen av Tjänsten (appen Petkeeper). Samtliga användare hänvisas därför till Skatteverket för mer information om hur man deklarerar med mera.

  • Appen är kostnadsfri att ladda hem och även gratis att annonsera i.

  • Petkeeper rekommenderar att djurägaren ska ha en veterinärvårdsförsäkring. Om den inte har det ska djurägaren ersätta veterinärvårdskostnaderna.

  • Om djuret skadas, blir sjuk eller på annat sätt genom sitt beteende visar tecken på ohälsa ska djuret snarast ges vård av veterinär. Vid akut trauma eller sjukdom ska djurpassaren tillse att djuret skyndsamt tas till veterinär i samråd med djurägaren. Om djurägaren inte kan nås ska djurpassaren tillse att djuret får nödvändig akutvård. Djurägarens djurvårdsförsäkring skall ersätta veterinärvårdskostnaderna. Om djurägaren mot förmodan inte har en djurförsäkring/veterinärvårdsförsärking på sitt djur skall djurägaren ersätta veterinärvårdskostnaden. Om djurpassaren däremot har varit vållande eller oaktsam ska djurpassaren ersätta djurägaren för självrisken.

  • Petkeeper rekommenderar djurpassare och djurägare att med all fördel erhålla hemförsäkring inkluderande ansvarsförsäkring. Djurpassare och djurägare delar solidariskt ansvar gentemot tredje man för att ersätta uppkomna skador. Har djurpassaren varit vållande eller oaktsam ska denna stå för skadeståndet till fullo.

  • Det finns specifika riktlinjer och lagar som gäller för varje enskilt djur som hund, katt, kanin med mera. Läs mer om varje djur och vad som gäller via allmänna villkoren, punkt 4.

  • Man kan under vissa omständigheter behöva tillstånd. Se mer under allmänna villkor punkt 4.

  • Petkeeper är en förmedlingsapplikation och plattform inom delningsekonomin. All användning av Tjänsten sker på Användarens egen risk och av fri vilja. Tjänsten utgör endast en annonseringsplattform, verktyg, mellanhand eller länk mellan olika privatpersoner, som vill ingå ett internt avtal med varandra om djurpassning i privat regi. Petkeeper AB är inte del eller juridisk part i de affärsmässiga avtal som ingås mellan Användare via Tjänsten. Det innebär att vi inte har något ansvar för eventuella tvister som kan uppstå mellan Användare, avseende exempelvis missförstånd i överenskommelser och avtal, egendomsskada eller oenigheter gällande djurpassningen. Vi kan inte hållas ansvariga för vad som avtalas mellan Användare eller ifall Användare gör sig skyldiga till avtalsbrott gentemot varandra.

  • Under 2018 infördes striktare lagar gällande överföring av pengar mellan konton, vilket innebär att det initialt tar lite längre tid. Det tar upp till åtta arbetsdagar innan första betalningen kan betalas ut till dig som djurpassare. Framtida överföringar tar tre dagar.

    Här är en länk till Stripes vilkor:

    https://support.stripe.com/questions/know-your-customer

    Här är en länk till anti-pengartvättlagstiftningen:

    https://ec.europa.eu/info/policies/justice-and-fundamental-rights/criminal-justice/anti-money-laundering-and-counter-terrorist-financing_en

  • Djurpassare

    När du som djurpassare för första gången ska skicka ett erbjudande om djurpassning så får du ett meddelande om att fylla i din bankinformation för att kunna ta emot pengar efter slutförd djurpassning. När din bankinformation är inmatad och korrekt kan du börja passa djur.

    Djurägare

    När du som djurägare ska godkänna en djurpassare för djurpassning så får du ett meddelande om att fylla i kortinformation för att kunna erlägga betalning till Petkeepers Stripe konto där pengarna hålls. Efter djurpassningens slutdatum har passerat så kan djurägaren välja att godkänna passningen, alternativt inleda en dispyt.

    Om en dispyt inleds så låses pengarna och vi på Petkeeper får lösa dispyten i samråd med djurägare och djurpassare utanför plattformen (appen).

    Om passningen blir markerad avklarad så kommer pengarna betalas ut till passaren så snart pengarna finns tillgängliga på kontot (alltså max åtta dagar för första gången, och max tre på framtida transaktioner).

    Skulle djurägaren varken godkänna djurpassningen eller inleda dispyt så blir djurpassningen automatiskt godkänt efter sju dagar. Efter det sker utbetalning så snart som möjligt.

  • Ser vi att en annons inte får erbjudanden om djurpassning så kan vi publicera husdjurets bild på våra sociala medier för att ge annonsen en ”skjuts” och hjälpa dig som djurägare att få ett erbjudande från en djurpassare.

  • Vänligen se vår dataskyddspolicy