1. Inledning och syfte

I denna dataskyddspolicy finns information om hur Petkeeper AB (”vi”, ”oss”, ”vår”, ”våra”) (Org. nr 559168-6810) hanterar och behandlar Användares personuppgifter. Alla som frivilligt lämnar sina personuppgifter till oss eller uppger dem i mobilapplikationen Petkeeper (”Tjänsten”), kan i detta dokument läsa om hur uppgifterna behandlas och vilka rättigheter de registrerade har. 

Syftet med denna policy är att säkerställa att vi hanterar personuppgifter i enlighet med Dataskyddsförordningen (General Data Protection Regulation – GDPR). Policyn omfattar all behandling av personuppgifter i såväl strukturerad som ostrukturerad data och gäller för både våra Användare och anställda.

2. Begrepp och förkortningar

Personuppgift = Alla uppgifter som hänför sig till en levande fysisk person, som direkt eller indirekt kan hänföras till personen. Tex. Namn, adress, personnummer, e-mail, profilbild.

Registrerad = Den fysiska person, som direkt eller indirekt kan identifieras genom personuppgifterna.

Personuppgiftsbehandling = En åtgärd eller kombination av åtgärder beträffande personuppgifter. Exempel: insamling, bokning, registrering, lagring, organisering och strukturering av personuppgifter.

3. Personuppgiftsansvarig

Petkeeper AB är personuppgiftsansvarig. Vi ansvarar för att behandlingen av personuppgifter följer denna policy (enligt principen om ansvarsskyldighet). Policyn fastställs minst en gång per år och uppdateras vid behov. Vi överför inga personuppgifter till ett land utanför EU/ESS om inte överföringen uppfyller kraven enligt gällande Dataskyddsregler.

Våra skyldigheter 

Vi implementerar lämpliga tekniska och organisatoriska åtgärder för att skydda personuppgifterna enligt gällande Dataskyddslagstiftning. Vi har även upprättat interna rutiner för att uppfylla våra åtaganden enligt gällande Dataskyddslagstifning.

4. Behandling av personuppgifter

Varför vi behandlar personuppgifter

Vi behandlar personuppgifter för att våra Användare ska kunna använda Tjänsten och för att driva, tillhandahålla och underhålla funktionerna Tjänsten. Vi behöver behandla Användares personuppgifter för att exempelvis att göra det möjligt för Användare att kommunicera med varandra genom en gemensam chattfunktion eller för att göra det möjligt att skapa en användarprofil mm. 

De uppgifter som finns i Tjänsten kan även användas för anonyma, statistiska och interna utvärderingsändamål. Om en Användare väljer att redigera eller ta bort personlig information från Tjänsten, kan kopior vara synliga på cachade och arkiverade sidor, även en tid efter att redigering av den informationen har gjorts. 

Vilka personuppgifter vi behandlar 

Vi försöker att arbeta främst genom principen om uppgiftsminimering avseende lagring av personuppgifter, dvs. genom att endast behandla personuppgifter som är nödvändiga, adekvata och relevanta för varje enskilt ändamål. De vanligaste personuppgifter vi behandlar är: Användares namn, personnummer, profilbild, e-postadress och telefonnummer (enligt principen om ändamålsbegränsning). 

Vi samlar även in information om Användares interaktion och användning av Tjänsten, såsom besökta flikar och sidor, dess innehåll, Användares sökningar, genomförda bokningar och liknande sådan information om övriga aktiviteter som utförs via Tjänsten. Detta görs för att vi ska kunna vidareutveckla och förbättra Tjänsten.

Vilka uppgifter vi inte behandlar

Vi samlar inte medvetet in någon information om barn, eftersom Tjänsten inte är avsedd för personer under 18 år. Ifall information om barn påträffas i Tjänsten ber vi er vänligen att meddela oss detta per e-post via support@petkeeper.se

Hur vi samlar in personuppgifter 

Mottagandet av personuppgifterna sker genom att Användaren frivilligt skapar ett användarkonto i applikationen och skriver in personuppgifter i sin profil. Personuppgifterna behandlas varsamt och delas inte till obehöriga. Om vi vill registrera fler personuppgifter än vad som är nödvändigt, måste vi först fråga Användaren om lov och få ett godkännande.

För att vi ska ha rätt att använda personuppgifter, krävs att vi har så kallad ”rättslig grund” (enligt principen om lagenlighet, korrekthet och öppenhet). Rättslig grund inhämtar vi genom:

  • Avtal: Användaren anses ha förstått och accepterat att behandling av dennes personuppgifter kommer att ske, för att vi ska kunna fullgöra avtalet mellan oss och tillhandahålla Tjänsten.

  • Samtycke: Användaren godkänner att vi behandlar dennes personuppgifter.

  • Intresseavvägning: Uppgifterna är nödvändiga för att vi ska uppfylla våra rättsliga förpliktelser, exempelvis sköta vår bokföring i enlighet med svensk gällande lag.

Vart personuppgifterna lagras

Personuppgifterna lagras i Sverige, i svenska servrar och system (enligt principen om integritet och konfidentialitet). Uppgifterna får inte lagras under längre tid än vad som är nödvändigt, för att uppfylla de ändamål för vilka de samlades in. Personuppgifter som inte längre får lagras, raderas med jämna mellanrum (enligt principen om lagringsminimering). Något som kan påverka lagringstiden är Bokföringslagen (1999:1078). Uppföljning och utvärdering av vår hantering av personuppgifter sker minst en (1) gång per år.

Hur länge personuppgifterna sparas

Vi kan spara information om en Användare under högst ett (1) år efter att användarkontot har avslutats. Informationen kan sparas under viss tid för säkerhetskopiering, arkivering, revision, eller för att på annat sätt behålla och förbättra Tjänsten. Personuppgifter om en tidigare Användare, får användas för marknadsföringsändamål under ett (1) års tid efter att användarrelationen har upphört. Gallring av personuppgifter sker minst en (1) gång per år.

5. De registrerades rättigheter

De viktigaste rättigheterna för de registrerade är att de kostnadsfritt har rätt att:

  • få tillgång till sina personuppgifter.

  • få felaktiga personuppgifter rättade.

  • få sina personuppgifter raderade.

  • invända mot att personuppgifterna användas för direktmarknadsföring och profilering.

Vänligen kontakta oss per e-post via support@petkeeper.se om ni vill att något av ovanstående utförs avseende era personuppgifter.

Vi har rutiner för: gallring av personuppgifter, hur de registrerades rättigheter tillgodoses och för personuppgiftsincidenter. Vi för även en förteckning över personuppgiftsbehandling, för att på bästa sätt kunna tillgodose de registrerades rättigheter.

6. Underbiträden

Som en del av leveransen av Tjänsten, använder vi oss av underleverantörer i rollen underbiträden och genom dessa behandlas Användares personuppgifter på uppdrag av oss. Vi säkerställer att våra underbiträden agerar i enlighet med gällande Dataskyddslagstiftning. Vi kommer att underrätta Användare innan väsentliga ändringar av underbiträde sker. En ändring av underbiträde ska dock inte i sig betraktas som ett brott mot ingångna avtal mellan oss och Användare. Genom att skapa ett Användarkonto i Tjänsten accepterar Användaren att vi använder oss av underbiträden på så sätt som här beskrivits. Vi ges därmed rätt att anlita underleverantörer för fullgörandet av våra åtaganden enligt lag, dessa villkor och för att Tjänsten ska kunna tillhandahållas. 

Wic.con AB ansvarar för driften av applikationen. 

Organisationsnummer: 556858-5581.
Telefonnummer: 010-330 00 66.
Adressuppgifter: Oskarsparken 1, 702 12 Örebro.
E-postadress: support@wiccon.se.

Finansiell ID-Teknik BID AB ansvarar för BankID via Swedbank.
Organisationsnummer: 556630-4928.
Telefonnummer: 08-441 81 50.
Adressuppgifter: Kungsgatan 33, 111 56 Stockholm.
E-postadress: produktinfo@bankid.com.

7. Klagomål
Eventuella klagomål på vår behandling av personuppgifter ska lämnas till Datainspektionen, som är tillsynsmyndighet.

8. Personuppgiftsincidenter
Eventuella incidenter rörande personuppgifter som vi behandlar ska utan dröjsmål rapporteras till vår personuppgiftsansvarig. En personuppgiftsincident är exempelvis ett dataintrång eller annat som innebär att kontrollen över de personuppgifter som behandlas förloras. Alla sådana händelser dokumenteras internt och anmäls till Datainspektionen inom 72 timmar.